Alla inlägg under oktober 2014

Av Stick och baka! - 28 oktober 2014 17:01

Tisdag

hej på er allihopa

idag blev det fläskkotletter, ris, sås, morötter, äppelmos och saltgurka

Recept:

bryn fläskkotletterna runt om 

salta och använd svartpeppar till kryddningen,

låt de puttra i stekpannan ca 25-30 min.Klara

koka riset 

koka morötterna ca 15min. häll ut vattnet ta en matsked med smör och 

klicka över morötterna. Klart

behåll det kotletterna blivit stekta i häll i vatten

och ta en vispa och vispa ur stekpannan, häll nu på 2 dl, vispgrädde 

låt detta få ett uppkok, skruva ner värmen till trean häll i sås redningen

(maizena brunsås redning) låt små sjuda . Klart

Sätt er ner och njut av detta. 

Jätte gott. Lycka till 

Av Stick och baka! - 22 oktober 2014 18:30

Hej

har lite att skriva om faktiskt i måndags var jag på

stickcafe , här i skurup det är hos (cecilshörna) detta är vår garn-

affär i skurup denna ligger på trädgårdsgatan tele dit är 041142310. 

det är jätte trevligt att vara där vi stickar och virkar där och behöver

man hjälp så finns det alltid råd att få, detta är helt gratis att gå dit där.

Affären är jätte bra massor av garn och mönster, tjejen heter Jytte oj detta

har jag säkert skrivit om innan. Jag ska få hjälp så att jag kan 

lägga in bilder på allt jag gör. 

Idag var jag en sväng på outlet här i skurup jätte fin affär med massor av prylar bra märke till bra priser, denna ligger vid första avtagsvägen till skurup från 

E:65an om man kommer från malmösväng höger och sedan vänster nästa väg till höger där är det. tror förståss att jag skrivit om detta med.

Vår middag i dag var

Kotletter (från köttaffären i svedala ligger efter  macdonalds) endast svenskt kött

Detta är toppen

Fyra kotletter:

Salta och peppra bryn de väl på stekjärnet och låt de puttra på svagare värme

i 25min,

till detta hade vi pommes

Dessa lägger jag i en ungssäker form på grill termometer, t

tills de fått bra färg.

och så hade vi knorrs bearnaisesås till jätte gott

inte mycket fett på grund av att jag gjorde pommes i ugnen.

 

Imorgon blir det torskfile

600gr torskfile

700 gr potatis

tomater 4st

2dl vispgrädde

1st dill bunt

1 st citron

Skölj av fisken salta och peppra den lägg den i en smord ugnssäkerform

skiva två tomater och lägg ovan på fisken

vispa lätt grädden, 

hacka dillen och blanda ner i grädden häll detta över fisken

och sätt in i varm ugn på 200 grader i 25 min,

skölj potatisen väl dela de (det går snabbare att koka de då)

och lägg i kastrullen koka tills de blir mjuka

2 tomater skär i klyftor

1 citron skär i klyftor 

detta är jätte gott

Lycka till

 

 

Av Stick och baka! - 18 oktober 2014 15:59

Hej

innan jag påbörjar pyssel eller bak med mera, går jag alltid

igenom vad jag har och inte har , skriver upp vad som behövs

och inhandlar det som behövs (för det finns inget tråkigare att påbörja 

och så saknas det saker)

har precis städat i mitt bak skåp och vet vad som behövs så när inspirationen finns

så är det bara att på börja. Det finns så måmga julkakor man kan börja baka nu och stoppa i frysen

det underlättar och man slipper att stressa. De frysta kakorna blir lika goda och smaken tappas inte,

men använd alltid smör till kakor blir bättre smak i de .

Av Stick och baka! - 18 oktober 2014 15:44

Hej

jag sitter och planerar nu igen på jul pynt ,

älskar detta.

Till julen i fjor så köpte jag pepparkaks hjärtan med hål i,

dessa dekorerades med Dr.Oetkers kristyr i färgerna

grön, vit, och rosa på kristyren så satte vi på srössel 

även av Dr.Oetker finns massor av olika färger och former.

När det torkat så tog vi smalt rött sidenband och knöt om varje 

pepparkakshjärta, sedan hängde vi upp de på gardin stängerna

iolika höjder, det blev jätte fina julgardiner, fick jätte mycket beröm

av mina vänner, det luktar även jätte gott en längre period

ute på ändarna av gardin stängerna tog vi och hängde upp apelsiner

med nejlikor i (kryddnejlikor förstås) detta pyntet passar jätte bra för alla åldrar.

detta ska vi ha i år med längtar redan. lycka till själv låt även barnen få vara med.

hej

Av Stick och baka! - 17 oktober 2014 20:01

hej

hej

Av Stick och baka! - 17 oktober 2014 20:01

hej

Av Stick och baka! - 15 oktober 2014 17:35

hej

mandelmusslor bakar jag alltid receptet får du här , lätt att göra 

250 gram smör

100 gram socker

1 ägg

4 kkp mjöl = 1  1/2 dl = 1kkp (kkp= kaffekopp)

allt blandas till en deg,

låt stå i kylskåpet ett par timmar 

tryck ut i mandelmuusel formar 

bakas i ugnen på 175 grader

lycka till

jätte gott att servera dessa med vispgrädde och en klick sylt

 

 

 

klenor 

250gr socker = 3 dl 

2  1/2 dl vispgrädde

4 ägg 

1/2 tsk bikarbonat

750 gram vetemjöl = 12 dl 

skal av en halv citron

50 gram smör

 

vispa ägg och socker

vispa grädden för sig

rör smöret smidigt

blanda sedan allt i en bunke

 

 

två paketer kokosfett  lägg ner det i en gryta och smält detta stoppa ner de i detta ta upp när de är gyllen bruna

lycka till

 

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards