Alla inlägg den 14 oktober 2014

Av Stick och baka! - 14 oktober 2014 16:22

hej på er

jag bor i hus på landet, har trädgård förståss, där det odlas allt från blommor till ätabara saker.

jag har även ett växthus det är toppen , där odlas det tomater, slanggurkor, vindruvor, chili .

i trädgården har jag tillgång av äpple, svartavinbär, rödavinbär, plommon, rabarber, så odlas det bönor, rädisor, morötter, potatis . 

av det som odlas gör jag alt möjligt av, 

jag  vill endast ha närodlat, svenskt kött.

jag tycker absolut inte om att använda konserveringsmedel, eller andra tillsatser,

jsg bskar det mesta det är godast så .

det behöver inte ta så lång tid , allt går väldigt lätt att tillverka själv.

jag älskar att sticka till mina barnbarn och då blir det allt möjligt, 

jag stickar även upp till vår garn affär i skurup som heter cecilshörna den är jätte bra stor sortering, detta är toppen 

tjejen som har denna heter jytte och hon anordnar stickkvällar upp till tre kvällar i veckan 

vi är både äldre och yngre där 

Av Stick och baka! - 14 oktober 2014 16:18

kallrörda lingon

lingon 400 gram frysta eller färska

2 dl strösocker

blanda allt i en skål rör om så sockret smälte

lycka till jätte gott

Av Stick och baka! - 14 oktober 2014 15:39

fläskfärs 1,3 kg.

gullök 2st, 

salt 

svartpeppar och salt

ägg 2st.

skala löken och riv den på ett rivjärn  ( detta blir jätte bra , man slipper stora lökbitar och mina barn är inte glada för lök )

Blanda ihop allt till en fin smet , nu kan du börja forma dina köttbullar,spara stekfettet häll på vatten och vispa stek pannan ren med detta, häll ner detta i en kastrull, låt det puttra där en stund på värme fyran, häll nu i matlagningsgrädde ca 3dl, och höj nu värmen lite och häll i maizena redning brun och låta små koka till den konsistensen som du tycker om, smaka flera gånger på såsen, tills du blir nöjd kryddor här är salt svartpeppar och en skvätt honung, starta stekpannan med smör i den när det börjar fräsa sänk värmen till fyran, i med köttbullarna nu och låt de få färg, ner med de i en ungssäkerform och in i ugnen på 175 grader ca 15min.

till detta serverar jag kokt potatis, kokt blomkål och kokta morötter. tillbehör blir kallrörda lingon och äppelmos förståss. hoppas du lyckas prcis som jag.  smaklig mål tid önskar jag er.  

 

 

 

Av Stick och baka! - 14 oktober 2014 14:53

Husmanskost kan ju faktiskt gå snabbt det med.

vad tycker ni att jag ska skriva om för husmanskost som jag är ganska bra på!



Stick o baka! 

Av Stick och baka! - 14 oktober 2014 14:51

Banta eller ej?

har gått ner från typ stl 56 till 42.

jag äter mindre.

vad gör ni?

Hur lever ni?

Av Stick och baka! - 14 oktober 2014 14:47

MINA FAVORITER ÄR LAKRITS GODISET. 

OJ SÅ GOTT MED chokladtäckt lakris.  

Speciellt goda är de som är täckta med vit choklad och rullade i lakritspulver. 

Vilka är din favorit?

Av Stick och baka! - 14 oktober 2014 14:42

Bjuder barnen på köttbullar med lök. Måste riva den med rivjärn så jag slipper klagomål om tjocka lökar, haha. 

Använd fläskfärs, blir så saftiga och goda. 

Att riva ner löken gör bullen också saftigare.

lagom med Svart peppar. Lagom är väl ett bra ord, hihi! 


Stick och baka! 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards