Alla inlägg under december 2014

Av Stick och baka! - 31 december 2014 13:54

        Hej

Vilket år det varit , vi fick ett barnbarn till i juli kom det en kille.

Allt varit bra ändå , man ska inte klaga.

Idag ska vi ha min mans tvillingbror och hans fru här,

och vår son kommer med  och äter.

( Han har förstås jouren så vi hoppas att han inte får några larm)

Han är hisstekniker på kone.

Lite bilder blir det nu igen .

på danska smörgåsar och på oxfilen och den burgundiska röran,

som ligger ovan på oxfilen .

HA NU EN RIKTIG TREVLIG FORTSATT DAG OCH KVÄLL.

GOTT SLUT OCH GOTT NYTT ÅR 

Av Stick och baka! - 30 december 2014 17:57

    Hej

Min dotter fick bla, nagellack i julklapp och det målas på nu så duktig hon är .

Av Stick och baka! - 30 december 2014 15:49

      Burgundiskröra:

3 scharlottenlökar

2 vitlöksklyftor

100gr färska champinjoner

75gr rimmat sidfäsk

2 msk smör

2 msk färsk hackad timjan

3 msk finhackad slätbladig persilja

salt

 

Skala och finhacka lök och vitlök.

Finhacka svampen.

Finhacka fläsket

Fräs lök,svamp och fläsk mjukt och blankt i smör.

Smaka av med örter och salt.

Vid serveringen:

klicka svampröran på köttet och stek det mitt i ugnen på 225 grader

ca 10min, tills inner tempen är 60 grader för rosa kött.

 

Oxfilen:

För 6 personer

1kg oxfile 

Skär köttet i sex skivor.

Bryn de hastigt i smör i en stekpanna så att de får färg runtom.

Salta och peppra på båda sidor

Lägg köttet på ett ugnssäkert fat.

 

Hasselbackspotatis till

 

Balsamicosky

4 msk balsamvinäger

2 msk konc, kalvfond

4dl vatten

1-2 msk maizena majsstärkelse

Salt

Svartpeppar

1/2 dl finhackade örter, tex, basilika

 

1. Häll vinägern i den panna som du brynt oxfilen i.

Låt puttra i 2 min,. 

Tillsätt kalvfond och vatten.

Koka ihop såsen till önskad konsistens.

2. Red med maizena majsstärkelse utrörd i lite kallt vatten,

om du önskar en tjockare sås.

3. Sila såsen och smaka av med kryddor,

och basilika. 

 

SMAKLIG MÅLTID DETTA ÄR ETT SÄKERT KORT FÖR GOD MAT 

LYCKA TILL

Av Stick och baka! - 30 december 2014 11:44

Hej

vår nyårsmeny blir 

Förrätt: 

Danska smörrebröd

Varmrätt:

Burgundisk oxfilé med hasselbackspotatis och 

balsamicosky.

Efterätt:

Pannacotta med färska hallon

Detta har jag bjudit på förr och alla tycker det är 

jätte gott.

Bilder kommer från receptet, i morgon skickar jag bilder, 

på det jag gör . 

Idag får vi besök av  min mans brors dotter och hennes barn .

I dag med är min dotter ,hennes sambo , och deras små barn på väg till 

skåne (Malmö) vi får träffa de på nyårsdagen .

Min fina svärdotter ringde precis och ville ha receptet

på burgundisk oxfilé. 

De ska också bjud på denna underbara rätt i morgon . 

Kommer bilder senare.

Ha en fortsatt bra dag . 

 

 

 

 

 

Hej

Av Stick och baka! - 28 december 2014 18:54

Hej

kvällsmaten blev keso för min del , man och dotter åt knäckebröd med gott pålägg .

Middagen i dag blev dafgårds kåldolmar till min man ,dottern och jag åt snitzel och 

potatismos . Sitter och stickar på ärmarna till min dotters tröja , detta 

görs på strumpstickor , jag är ingen höjdare på detta , men det ska gå .

Av Stick och baka! - 28 december 2014 10:10

Hej

Här är det 6,7 minusgrader, kallt tycker jag .

Jag är ingen vinter tjej alls, men kan ändå tycka att det är så vackert.

Solen skiner nu och då ska man inte klaga.

Vinterbild kommer, våra små fåglar har fullt med mat.

Av Stick och baka! - 27 december 2014 17:29

Hej

Mitt första barn föddes 1982  och är gravtförståndshandikappad ( detta underverk är en tjej) 

hon är så nöjd och glad alltid, bor med mig och min man.

Har assistenter och det funkar bra( vi har en tjej nu som är jätte bra och som tar väl hand om min dotter )

Min dotter är rörlig behöver ej sitta i rullstol.

Men min dotter behöver hjälp med allt , från mat till toabesök påklädning avklädning

och att bli stimulerad under hela sin vaken period.

Har ett ganska bra språk tycker ju vi .

sysselsätts med pyssel det älskar hon , bygga lego, snickra i garaget, med mera.

Skriver mer en annan dag 

Av Stick och baka! - 27 december 2014 17:02

      Detta är min yngste son , en av mammas älsklingar har tre till 

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards