Alla inlägg under maj 2015

Av Stick och baka! - 31 maj 2015 18:23

Hej 

Allt detta fick jag av min yngsta dotter och min yngste son ,

jag blir så bort skämd .

Tusen tack mina underbara barn

dessa bilderna finns med på datumet 22/5 

 

Av Stick och baka! - 31 maj 2015 18:19

  Hej

Jag tackar mina underbara barn och svärdotter för mina fina presenter.

Av äldsta sonen med svärdotter fick jag så fina örhänge ( från living and room)

Choklad ask och röda fina rosor.

Tack fina ni 

 

Av Stick och baka! - 31 maj 2015 09:28

    Hej

Jippi i dag är det alla mammors dag.

Middagen blir helstekt kalkon, potatis, sås, rödkål, 

morötter, gröna ärter, brysselkål, äppelmos,

Måste berätta en rolig sak var och handlade i fredags så sa jag till Lotta du får själv välja 

jag hoppades att hon skulle ta en stor blomma till mig ( ett hjärta gjort av murgröna jippi)

Men min lilla Lotta valde en Liten murgröna till mig . 

Ännu ska få se nu , men min lilla älskade Lotta tyckte nog att detta var det bästa med denna murgröna.

Idag kommer min yngste son , min äldste son med fru och hundarna , och min underbara mamma och Bengt.

Jag har världens tur i hela världen , 

att få ha mina underbara barn här, det är det bästa som hänt Mig. Jag glömmer inte bort min fina svärdotter och min fina svärson.

Jag tackar även min mamma att hon födde mig och tog hand om mig ,

och gör det fortfarande och hon ger alltid allt åt mig( även hennes man Bengt är den finaste mannen och tänker alltid på oss och vår lilla Lotta Han är så bra )

Nu är det dukat och kalkonen är i ugnen.

Nu sitter jag och stickar på en baby filt( denna ska min dotter Tinas kompis få som ska få sitt första barn )

Nu är Lotta och hennes pappa på promenad i Skurup.

Av Stick och baka! - 30 maj 2015 14:06

  Hej

Middagen här i dag blev :

Rostat grönt med pocherade ägg ( första gången jag gjorde pocherade ägg)

Ingredienser: 4 portioner

Potatis 0,75 kilo

Moroat 4 st

Olivolja 2 msk

Salt efter behag

Grön sparris ett knippe

Fänkål 0,5 st

Rödlök 0,5 st

Citron 0,5 st

Vinäger 1 tsk

Ägg 8 st

Gräddfil 2 dl.

Sätt ugnen på 225 grader

Skär potatis och morot i bitar och lägg på ugnssäkerform.

Ringla över olja och salt , rosta mitt i ugnen 15 min.

Lägg i sparrisen och rostav8-10 min.

Skär fänkål och röd lök tunt .

Lägg på grönsakerna och pressa över citronen.

Koka upp saltat vatten och vinäger i en rymlig kastrull.

Rör runt med en sked så det blir en virvel.

Knäck ett ägg åtgången och låta koka i 3 min.

Det går bra att koka två åt gången.

Lyft upp med en hålslev.

Gulan ska vara rinnig.

Servera äggen till de rostade grönsakerna och en klick gräddfil.

348 kval/ portion

Energi från: 

Fett 66%

Kolhydrater 12%

Protein 22%

Jätte gott 

Fast jag hade bara i äggen i 2 min,

Lycka till med matlagningen.

 

 

Av Stick och baka! - 30 maj 2015 12:11

  Hej

Tråkigt väder regn och kalla vindar.

Det blev mycket städ igår kväll.

I dag är mors dags tårtan klar.

Den blev jätte fin tycker jag själv .

Den får stå och gotta till sig i natt.

Jätte lätt att göra:

Köpte faktiskt färdiga tårtbottnar

Fyllningen är hallonsylt ,marsankräm,vispgrädde.

färdig köpt rosa marsipan lock.

Choklad bokstäver och hjärtan och löven kommer från 

Dr.Oetker

Ha nu en underbar lördag.

Av Stick och baka! - 29 maj 2015 10:02

Hej

I dag blir det till att köpa morsdags present till min underbara mamma,

det blir en tur in till Skurup och sen till Malmö.

Jag ska köpa Fenjal dusch creme och lotion till min mamma ,

jag vet att hon älskar denna doft.

Firar ni morsdag??

Vi ska ha det här på Söndag hos mig, min yngste son , min äldste son med fru och fina hundar, 

Min mamma med fina man Bengt.

Det blir middag och prinsess tårta, jag tycker inte om vispgrädde så tårtan innehåller choklad kräm från

Dr Oetker. Det översta lagret blir lite vispgrädde och sen på med marsipan täcket, en sådan tårta gjorde min

yngste son för några år sen till mig på morsdag , den var jätte god .

Middagen har jag inte valt ännu , måste tänka lite till så det passar till alla.

Ha nu en underbar dag och kväll.

Av Stick och baka! - 28 maj 2015 08:50

  Hej

Solen har inte kommit fram här .

Regn tunga moln .

Middagsmat i dag:

Wraprulle med falukorvsröra

Ingredienser: 4 portioner

Potatis 0,5 kg

Olivolja 1 msk

Gul lök 1 st

Tomatpure 2 msk

Tomat, tärnad 2 st

Tortillabröd 4 st

Babyspenat 40 gr

Sallad 0,5 st

Rostad lök 1 dl

Skala och koka potatisen i saltat vatten

Hetta upp olja i en stekpanna och steklök mjuk utan att få färg.

Tillsätt tomatpuré och stek under omrörning 1 min.

Lägg ner den strimlade korven och tomaterna  och stek ytterligare 3 min.

Fördela potatisen i wrapbröden och mosa lätt.

Lägg spenat, sallad och korvören ovanpå.

Toppa med torkad lök och rulla ihop.

667/kcal/port.

Energi från:

Fett 31%

Kolhydrater 51%

Protei 18%

Lycka till med maten bild bevis kommer 

Så var det kalas dags min mans tvillingbrors dotterdotter fyller 15 år i dag 

Av Stick och baka! - 27 maj 2015 14:00

Hej

Tråkigt väder i dag blåst och lilla solen vill inte titta fram.

Min man har klippt gräset idag duktiga ha då.

Igår kväll planterade jag ut dillen , som fått stå och växa till sig i mitt underbara växthus.

Bakade och så fick vi besök av Ā och L och deras hund Asta de tyckte att rabaRibe kaka eller pajen var jätte god .Trevligt att det man gör blir uppskattat.

Min yngste son kom också hem , jag älskar mina barn så innerligt att det gör ont i mitt hjärta. ( Detta har jag säkert skrivit om förr ) 

I dag har jag plockat lite på Lottas rum , virvelvinden hade varit framme igen.

Man kan ju inte blir arg på min lilla Lotta .

I dag är det tvätt och mangling igen och nu ska jag polera mina fönster.

Ha en underbar dag .

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards