Alla inlägg den 21 augusti 2015

Av Stick och baka! - 21 augusti 2015 09:15

                    Hej

Lite tråkigt för er läsare kanske men det blir stranden i dag igen.

Mossbystrand ( ja vi är i Skåne ) vi har en sådan underbar strand  och då menar jag sandstrand.

Sola och bada och bygga sandslott med min lilla Lotta, och stå i vatten brynet med Lotta, 

fast nu säger hon , jag ska bada i dag , hela kroppen. I havet säger jag nej lilla mamma här hemma i poolen.

Lovar att ta lite bilder vid havet.

Hemma igen Lotta ville inte stanna så länge idag.

Handlade på Tores i Skivarp.

Nu står vetedegen på jäsning, fast det är jätte varmt så blev det bak ändå.

Min vetedeg:

1 st paket jäst

1 1/2 dl strösocker

Ett kryddmått salt

Ett ägg

Rör ihop allt detta till jästen löst sig riktigt.

Smält 150 gr riktigt smör

Och häll i 5 dl standarmjölk

När degvätskan är finger varm slå ner detta och kör några varv i hushållsassistenten,

Nu är det dags för kungsörnens vetemjöl , jag tar bara tills degen släpper kanterna ,

kör i ca 10 min. 

Låter jäsa i 40 min.

Delar degen i två lika stora bitar, kavlar ut en åt gången och tar smör , socker och mandelmassa på rullar ihopa , sen gör jag en krans tar ändarna och sätter ihop med varandra se bild, jäsa i 40 min. Nu penslas jag dem och tar på pärlsocker in i ugnen på 200 grade ( den är redan varm innan jag sätter in dem). Efter 10 min, skruvar jag ner värmen till 175 grader. Ca 20 min.

lycka till det blir gott.

Nu blir det pool häng här hemma så gott, bildbevis 

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards