Alla inlägg den 20 december 2015

Av Stick och baka! - 20 december 2015 12:54

        Hej 

Det fick bli vårdcentralen för mig idag, var jätte säker på att jag fått urinvägsinfektion, men tji fick jag , fanns inga bakterier i urinen alls, de kallade det för förkylning i urinröret, jaha då får jag väl tro på det. Aldrig något jag hört.

Min man bakar struvor i dag , han är så duktig.

Receptet på struvor:

1st äggula

2 msk socker

2 dl grädd mjölk ( 1dl mjölk och 1 dl vispgrädde)

2 dl vetemjöl

Vispabägg och socker och häll i de andra ingredienserna och rör om.

Kokos fett 1 paket : smält detta det ska vara ganska varmt

Nu börjas det: doppa ner struvjärnet och låt det bli väldigt varmt, ta upp och doppa ner i smeten men doppa inte ner hela i smeten utan låt en liten kant överst på järnet vara utan smet , ner i kokos fettet låt den få färg. Ta upp och skaka lite eller pilla lite på kanten med en prov sticka och de lossnar, om man vill kan man ta strösocker på de. De är goda .

Lycka till

Man måste ha ett struvjärn dessa är inte dyra alls , detta struvjärn köpte jag på loppis för under 30 kronor, men jag vet att de säljs i välsorterade bosättnings och presentaffär. Jag vet att i Skurup hos Porla har de sådana.

Dessa kakorna kan man äta året om inte direkt julkakor .

 Nu har min man bakat Syltgrottor.

Recept: ca 24 st.

200 gr mjukt smör

4 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

Fyllning: 1/2 till en 1 dl sylt ( vilken sylt som helst)

1. Rör socker och smör poröst , blanda resten av ingredienserna och ta i dem.

Rör ihop till en deg

2. Rulla degen till en längd , skär i bitar, rulla till bollar, lägg de i små formar.

3. Fyllning tryck en fördjupning i varje boll och klicka i sylten.

4. Grädda mitt i ugnen 10-12 min.

Jordgubbssylten är ju hemgjord godast så.

Dessa är jätte goda , jag är väldigt kräsen , men dessa är goda.

Lite info, om dessa kakorna , dessa gjorde min man för första gången när jag blev op, I Mars i år jag åt knappt något men dessa kakorna tyckte jag verkligen om.

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards