Alla inlägg under februari 2016

Av Stick och baka! - 18 februari 2016 07:42

          Hejsan

Vilket väder man vaknade till snöat i natt , detta ville vi inte ha.

Sitter och tittar ut det snöar nu med, men väderleken stämmer faktiskt de hade ju lovat snö.

I dag ska jag pyssla med lilla Lotta , kanske lego eller sandbyggare kan vi göra idag.

I går skördade vi av krassen, men lilla Lotta är inte sugen på detta alls, det får bli jag som äter av denna.

Är så glad att Dopklänningen blev klar igår.

Min duktiga mamma tack igen fina lilla mamma.

Nu håller min man på att sätta på kaffe till oss , ja det blir ju frukost förstås .

lill Lotta ligger i sin säng och kallar på pappa , det gör hon för hon vill att han ska sitta eller lägga sig bredvid henne, eller hon låtsas att hon sover och pappan ska väcka henne,

Detta tycker hon är så kul lilla älskade Lotta .

Igår face time vi med vi med mina barnbarn i göteborg , och då ville lilla A Den äldsta att jag. ska sticka en rosa tröja till henne med snöflingor på , jag håller precis på med en blå till hennes lillebror W .

Det är norskt garn och norska mönster men de är på svenska tur för mig , de har sina fina mönster. Bild kommer .

Gå in på Facebook och sök på norskt garn  där finns massor med gratis mönster och deras garn är så underbart att sticka i.

Nu har min man skottat , han är så duktig tack 

Middag i dag:

Djypfryst torskrygg ( Findus)Tillagad i ugnen 200 grader , salt och svart peppar och saft av en halv blod crapefrukt, och kvist tomater och lite smör klickar. 25 minuter i ugnen.

Kokt potatis 

Sås kall: creme fraiche, salt, remodlade sås, svartpeppar rör ihop allt detta.

Djypfrysta grönsaker ( Findus)

 

Av Stick och baka! - 17 februari 2016 07:59

    Hejsan

Vädret är bara 2 minus men känns som 10 minus, det blåser inte alls skönt.

Lottas assistent E var här i går och Lotta var så nöjd , det blev duschning och de hade bara mys i går kväll.

Middags mat;

Fläskkotletter, ta salt och svartpeppar på de och bryn de väl.

Ta upp de och lägg de i en gryta Ta så mycket vatten att köttet täcks, häll i kalvfond ett par matskedar eller en köttbuljong. Låt detta stå och små puttra i två timmar eller till köttet är mört.

Kokt potatis och sås gör du av de köttet puttrat i .

Lycka till.

Min underbara mamma och hennes underbara man kom till oss idag och vi bjöd på middag, sen började min mamma att brodera på Dopklänningen , den ska ju användas på lördag åt mitt yngsta barnbarn.

Denna Dopklänningen sydde min mamma åt min yngsta son Robin år 1989, så mysigt att mitt yngsta barnbarn ska döpas i denna med.

Bilder på middagen i dag och på Dopklänningen .

Av Stick och baka! - 16 februari 2016 08:24

  Hejsan

Idag var det 7 minus grader klockan 06,30 , nu tycker jag att det kan bli vår och inte så här kallt alls.

Men man ska ju inte klaga nu solen skiner för fullt , skönt

I dag ska vi köra till Malmö och fika hos min mans tvillingbror och hans fina fru, det blir ju fika med frallor och kaka, mysigt.

Och klockan 17,00 kommer lilla lottas assistent E , vi har inte sagt något för lilla Lotta tjatar hela tiden. ( lilla Lotta har ju inget tidsuppfattning alls)

Lilla lottas krasse är jätte fin nu , så nu kan vi börja att klippa och ha i sallad eller på mackan.

Jag vet inte ännu om lilla Lotta tycker om det , men vi får se.

Lilla Lotta har börjat hosta lite , känns inte bra alls , mina mag nerver drar ihopa sig av oro. 

Jag vill ju absolut inte att lilla Lotta ska bli sjuk nu igen.

Lilla Lotta säger asbolut låte så mysigt.

När vi kör från Malmö ska vi köra inom Svedala och köpa kött hos Svedala chark.

Min tanke är att jag ska ha:

5 kilo skinkfärs

5 kilo fläskgrytbitar

5 kilo benfria kotletter 

Deras kött är så fint , det är så magert och fint.

Svenskt kött givetvis.

Av Stick och baka! - 15 februari 2016 19:19

Hejsan

Jag undrar i bland varför livet aldrig bara kan få ligga på topp???

Nu har jag tvättat dopklänning i dag , den ska användas på lördag åt mitt yngsta barnbarn D , ska bli så fint.

Dopklänningen sydde min mamma till min yngsta son Robin när han skulle döpas och det är bara Robin som döpts i den men nu ska mitt underbara barnbarn döpas i den på lördag.  Robin ska vara gudfar eller heter det faddrar , han är så stolt för detta .

Mina barnbarn i Göteborg har fått vattkoppor stackars små , det var därför de inte kunde följa med mig hem i lördags.

Men det kommer fler till fälle, när  jag face time med min dotter Tina i Göteborg satt de på bussen , då sjöng hennes dotter A för mig ( med fin melodi) mormor är bästa vän , visst blir man rörd .

I förmiddags kom min mamma och hennes fina man Bengt , de hade köpt goda frallor så det åt vi, och jag tog fram jordgubbssylten jag gjorde fjor jätte gott.

Av Stick och baka! - 14 februari 2016 08:44

      Hejsan 

I dag är det precis på nollan, men i natt har det varit minus grader, vitt på hustaken.

Middag här idag:

Fläskgrytkött ( in köpt på Svedala chark)

Skör köttet i 3 cm tjocka skivor, salt och svartpeppar på köttet och bryn det väl.

Sen lägger jag det i en ugnsäkerform, i botten lägger jag paprika ( från burk) 

sen lägger jag i köttet, sen tar jag cremefraiche ( i dag tar jag 5 dl för jag har så mycket kött), 3 msk senap, salt, svartpeppar, djupfrysta kryddor örter 3 msk, detta rör jag runt innan jag lägger i 2-3 dl riven ost , häll över köttet in i ugnen på 200-225 grader i ca 2 timmar eller tills köttet blir mört. Under tiden koka pasta eller ris till, vilken sallad som helst till blir så gott.

Denna rätt kan man göra lite hur man vill och använda vilka kryddor som helst, denna rätt kan man ha som bjud rätt eller som vardagsrätt.

Men efter som att den ska vara i ugnen så länge så är det ju lite lättare att laga den på helgen .

lilla lottas krasse växer så fint det blir dag fyra nu.

Nu har min yngsta son kommit Robin , han är så fin, mamma hjärtat smälter. 

Och snart kommer äldsta sonen och hans fina fru och deras lille prins D och deras fina hundar Cindy och Zäta , mitt mamma hjärta, mitt farmorhjörta, mitt svärmors hjärta blir 

över svämmat av lyckliga tårar. 

Hur kan man älska så mycket att det gör ont.

Mina underbara barn, barnbarn.

Min underbara svärdotter och svärson.

Dessa står mig närmast I mitt hjärta.

 

Av Stick och baka! - 13 februari 2016 12:35

      Hejsan alla ni

Nu sitter vi på tåget till Malmö , det var ju meningen att vi skulle ta med ett barnbarn med oss hem, men det var lite snoriga näsor och lilla A hade en envis hosta lät som kropphosta lilla söta underbara barnbarn jag har. Nu åker tåget snart  ,vi ska vara framme 14,56 .Vi har haft jätte trevligt lite kort tid bara .

Vilket väder i morse när jag steg upp hade det snöat och det snöade när vi åkte ner till stationen, vi tog en snabbtur i på Nordstan inget köpt alls , men på tågstationen köpte jag  en dagbok till Lotta , jag vet att hon blir jätte glad.

Nu sitter vi på tåget och pratar om allt vi varit med om, nu drar det i min längta tarm hihi   , sitter och tittar ut solen skiner för fullt så skönt.

Så då har jag kommit hem igen skömt men saknaden är så stor i mitt hjärta .

När jag kom hem så fick jag en chokladask av min lilla Lotta och en bukett tulpaner av min man .

Lottas krasse växer och det är dag tre nu jippi snart klart.

Av Stick och baka! - 12 februari 2016 06:58

          Hejsan på er alla

Så var det fredag igen , hoppas ni får en trevlig dag.

Jag och min mamma åker till Göteborg i dag .

Vi åker med SJ snabbtåg, det går ju snabbt.

Min man kör mig till Malmö där vi hämtar upp min lilla underbara mamma, sen kör han oss ner till Malmö Central.

Lilla Lotta får stanna hemma hos min man ( hennes pappa).

Anledning till att jag inte tar lilla Lotta med är att vi ska åka hem i morgon igen.

Detta blir en liten semester tripp.

Min mamma har inte varit i Tinas och hennes familj nya lägenhet.

Planerna är att jag ska ta med mitt äldsta barnbarn med mig till Skåne i morgon , jag hoppas ju att lilla A ska följa med oss hem i morgon.

Jag har kontakt via face time med lilla Lotta hela tiden , fast lilla Lotta vill ju så gärna med.

Men lilla Lotta älskar sin pappa och jag vet att hon har det bra med sin pappa, men för tillfället är lilla Lotta så mammig.

Lovar att komma med bilder.

Ha nu en underbar dag .

 Jag glömde att ta en bild på odlingen av Krasse som lilla Lotta och hennes assistent gjorde i går.

Det är ju nyttigt , klippa och ha på smörgåsen eller i sallader eller på middagen alternativen är många. 

Dag nummer två tagen tidigt på morgonen.

bilder från Skälderviken 

Av Stick och baka! - 11 februari 2016 07:59

  Hej på er alla

Vaknade och hade inte så hemskt ont i ryggen, men oj vilken huvudvärk, det är inte ofta men denna huvudvärk håller på att peta ut ögonen på mig.

Men nu får vi strunta i detta och vara positiv ändå, det kunde varit värre.

Middagsmat här i dag blir köttfärssås med grönsaker i den och så blir det Barilla nummer 5 spaghetti , bilder kommer senare.

Nu snart ska vi äta frukost , ibland tycker jag det är jätte gott , men ibland så tycker jag det är ett onödigt mål mat, fast jag är mycket medveten om att det är ett jätte viktigt mål mat om dagen.

Vädret i Skurup är dimmigt och lite lite små regn, 

Jag tyckte det var så skönt när babykoftan blev färdig, nu är jag på nya projekt igen.

Mina intresse som ni säkert sett är att sticka, baka , laga mat, sy kläder ( när barnen var små sydde jag väldigt mycket, men nu har jag bara sytt två klänningar och två vita förkläde , men man måste ha inspiration  till detta . Klänningarna och förkläden sydde jag till mitt äldsta barnbarn A.

Ha nu en bra dag .

Lilla Lotta och hennes assistent E har städat lilla lottas rum dammat,dammsugit,torkat golvet, innan detta så blev Lotta duschad och E filade hennes naglar och sen blev det nagellack, fina lilla Lotta och de var på biblioteket med och lånade böcker och de handlade krasse i fröpåse, när de kon hem så la de bomull på en bricka och strödde ut fröna och vatten, detta ska vi ha på köksbordet så vi kan se när det börjar att växa, jätte trevligt .

Lotta är så nöjd när E kör hem . 

Min mamma och Bengt var här i går eftermiddags, min mamma har precis stickat färdig denna tröja till mitt barnbarn W , den blev så fin 

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards