Alla inlägg under februari 2016

Av Stick och baka! - 10 februari 2016 09:29

        Hej på er 

Vädret hos oss är regn och i natt har det blåst kraftigt.

Färska tulpaner hur jag sköter de: 

När jag kommer hem med de ifrån affären så låter jag plasten eller pappret sitta på i några timmar, och jag sätter de i iskallt vatten, efter detta klipper jag stjälkarna rakt av , en bit bara och tar kallt vatten i vaden och i med fyra till fem isbitar och sedan byter jag vatten varannan dag och klipper en bit på stjälken, de håller längre tycker jag.

Jag älskar att ha färska tulpaner.

I dag lagade min man mat , med hjälp av mina instruktioner blev det bra.

Middagen , kokt potatis, lax i ugnen ( 20 min) och sås kall , med ägg dill , creme fraich, majonäs, bostongurka, salt och svart peppar , maten blev jätte god.

Det blev doktorn för mig , det blev utskrivet dunder medicin till mig , hoppas på att jag slipper att ha ont nu.

Min mamma och Bengt har varit hos oss på eftermiddagen mys.

Min man hade gjort fastlagsbullar till oss , bullarna var köpta bagaren heter södervidinge. De har jätte gott bröd och kakor.

Nu blir det vila i soffan för min del .

 Nu har jag stickat detta förutom den  randiga tröjan den har min mamma stickat allt detta ska en tjej på Stickcafet få till sin lille bebis.

Av Stick och baka! - 9 februari 2016 10:00

  Hej 

I dag vaknade jag vid 05,00 tiden upp och tog värktablett och efter ett tag kände jag mig ganska bra, men vid halv nio tiden började värken komma igen tog tablett igen och halv sitter i soffan och har en påse djypfrysta ärter på den onda ländryggen, detta hjälper.

Anledningen till att jag använder djuypfrysta ärter är, när jag går till kiropraktikern , säger han att det är det bästa , jag ska inte använda värme dyna.

Börjat sticka på en kofta till yngsta barnbarnet D, bild kommer, denna kofta stickas i garnet baby merino ett underbart mjukt garn.

Jag stickar väldigt hårt så jag får hål i det högra pekfingret. 

Men stickar jag i Tilda garnet funkar det jätte bra, där blir det inte för hårt alls.

Min man har varit och handlat på Ica i Skurup , Jag känner att det klarar jag inte av.

I dag kommer min mans tvillingbror Leif och hans fina fru Siv , vi ska fika bullar och det blir säkert en kaka med.

Det låter som att jag äter kakor hit och dit men så är det inte alls, jag är inte glad för det alls.

Men jag bakar jätte ofta så andra kan få äta och jag lagar mat nästan varje dag, lagar även sådant jag inte alls tycker om men jag vet ju att min man och våra vänner tycker det är gott.

 

Av Stick och baka! - 8 februari 2016 10:04

      Hejsan

Vilken tur att lilla Lotta har sin assistent E här , för jag vred min rygg i går och denna natt har varit fruktansvärd, Ont och åter ont, nu är mannen på väg till Apoteket i Skurup för att köpa voltaren tabletter. Jag har en dålig rygg och detta är säkert en muskel inflammation i ryggen igen , sitter med ispåse , det brukar ju gå över så det blir inget stickcafe för mig i kväll.

Nu måste jag bli frisk snabbt och lätt.

Lilla Lotta och hennes assistent har pysslat och varit på biblioteket i Skurup .

Nu i kväll beställer vi pizza för jag kan inte laga mat är trött och har ont i min rygg.

Nen lilla Lotta blir inte ledsen för det för lilla Lotta älskar pizza .

Denna pizzeria är den bästa i Skurup den heter Venezia ,vi tycker den är bäst ( 041143737).

Min man ville ha en Vesuvio, lilla Lotta vill ha en Hawaii och jag valde en Kebab Pizza jätte gott.

Denna burken köpte mormor till Lotta två burkar, köpta på outlet Panduro i Malmö.

Lotta och hennes assistent E har gjort lite påskpynt i dag , jätte söta blev kycklingarna.

Jag brukar habdla på Outlet Panduro för de är så billiga, så det känns inte svårt att kasta det när det är använt, men vissa saker behåller vi förstås.

Pärlbrickor och en skål blev det i dag, lilla Lotta tycker om att göra dessa.

lilla Lotta har somnat nu , verkar lite snuvig, vill vi absolut inte ha mer sjukdomar nu.

Av Stick och baka! - 7 februari 2016 12:00

  Hejsan

Min man hade ett trevligt kalas , så skönt att få ha nära och kära.

Vilket underbart väder soligt och lite blåst , så jag har faktiskt hängt ut lite tvätt ( lakan) hoppas att de torkar det luktar så underbart när man tar in tvätten.

I dag har jag pratat med mitt äldsta barnbarn A , jag och min lilla mamma åker till Göteborg för att hämta hem henne till oss , det ska bli så underbart.

I dag kommer ett par bekanta till oss, så jag har precis gjort fastlagsbullar eller semlor som det även heter.

Middag i dag blir samma som igår burgundisk oxfilé och hasselbackspotatis .

 

Av Stick och baka! - 6 februari 2016 08:57

              Hej på er.

Så var det det min mans födelsedag i dag grattis hipp hipp hurra,

I dag ska vi ha kalas för min man, ynsta sonen Robin kommer, äldsta sonen Roger med fru Coch liten bebis D och deras fina hundar Zäta och Cindy kommer också, min mamma Astrid och hennes fina man Bengt kommer också.

Vår yngsta dotter Tina och hennes fina familj sambo Mårten och barnen A och W kommer inte i dag.

Lilla Lotta hade dukat bricka med flagga ,kaffemugg och servett.

Presenten från lilla Lotta till Kjell var ett par jeans, från familjen kom det teckningar och ett kort.

Den sista teckningen fick jag av barnbarnet från Göteborg tack lilla underbara A kram 

Av Stick och baka! - 5 februari 2016 08:28

      Hejsan på alla er.

I dag är det massor med förberedelser, det blir smörgåstårta, burgundisk oxfilé och skala potatis.

I går hade lilla Lotta sin assistent här (17-20) det var pyssel göra ljushållare.

Jag har precis kokt ägg till smörgåstårtan.

Brödet jag använder till smörgåstårtan är polarkaka ( originalet från norr, den klassiska mjukkakan med smak av råg, den är mjölkfri och utan konserveringsmedel)

Lägg ut brödet på serveringsfat, pensla brödet med lite mjölk ( bara för att det inte ska bli torrt) Ta en burk tonfisk och häll ut vattnet, fördela tonfisken i små bitar.

Gå in på smörgåstårts recept på hemmetsjournal , denna smörgåstårta heter krämig räk smörgåstårta vi använder inte lax , men allt det andra har vi i.

Nu håller vi på att förbereda den Burgundiska röran till oxfilé.

Hacka färska champinjoner, hacka varmrökt fläsk och hacka scharlotten lök , detta ska fräsas ihopa.

Nu är smörgåstårtan färdig , bara dekorera imorgon.

Nu har min yngsta son kommit hit till oss, min älskade son.

Jag älskar förstås mina andra barn lika mycket, jag är så nöjd när de är här,

Man kan säg att jag är så varm i mitt mamma hjärta när de är här.

Har tänkt ibland att vi kunde bott i kollektiv, jätte stort hus förstås, tänk vad mitt hjärta hade varit nöjd då , men nu är nog mina tankar konstiga, stackars mina barn att jag hade varit dör alltid hihi.

I morgon kommer äldsta sonen med sin underbara familj, jag längtar att få krama och pussa på yngsta barnbarnet. 

Förbereder all mat i dag , så blir morgon dagen inte så jobbig.


 

Av Stick och baka! - 4 februari 2016 09:20

Hejsan på er alla där ute.

I dag bär det iväg till Ica i Skurup , vi har handlat allt till min mans födelsedag (lördag)

Vi fick köra till Coop med för Ica hade ingen oxfilé , men Coop hade det toppen.

Nu sitter vi i soffan och njuter ( jag och Lotta) Lotta äter glass och jag äter crapefrukt , gott och nyttigt. 

Vädret är klart och fint men vinden är så isande kall.

Lilla Lotta och hennes pappa var ändå på promenad runt kyrkan här i Skurup .

Middagen här idag blir lite rester från i går, kotletter och sås, grönsaker, och det blir potatismos ( inte hemgjord) det blir Felix pulvermos vi tycker den är jätte god.

Igår när vi var i Malmö så åkte vi till Biltema och handlade lite plast bestick och glas och uppläggningsfat . 

Av Stick och baka! - 3 februari 2016 07:23

          Hejsan

Vilket väder i natt och nu det blåser för fullt, har läst att det kommer in ett oväder med stormstyrka , oj vill vi ha detta oväder här och nu, Nej.

lilla Lotta vaknade precis , har hostat en liten stund , när lilla Lotta börjar att hosta får jag en konstig känsla i magen  det nyper till , och när host anfallet är över  så blir jag så lugn igen. Hoppas att lilla Lotta inte ska bli sjuk igen , det vill vi absolut inte.

På lördag fyller min man år hipp hipp hurra på honom då. Maten blir räksmörgåstårta, Burgundiskoxfile , hasselbackspotatis! Efterrätt : chokladpudding och vispgrädde, denna meny har min man önskat sig, så det blir till att laga mat.

I dag ska vi körs till Malmö en sväng, besöka min mans tvillingbror och hans fina fru, det blir det vanliga fralla, kaffe och kaka och snacka lite.

Lilla Lotta slutade att hosta men jag hör att hon är hes, hoppas att detta snart går över och inte blir mer hosta.

Middagen i dag:

Fläskkotletter, bryn de väl , salt och svartpeppar.

Efter du brynt de ner i en gryta och ta en köttbuljong och vatten, låt vätskan täcka köttet, låt detta små puttra på trean , tills köttet är mört.

Hasselbackspotatis: skala potatisen, skär hela potatisen men inte igenom, smält smör i en ugnsäkerform , in med potatisen ös de med smöret , flera ggr , 200 grader i 50 minuter, eller tills de är mjuka.

Findus djupfrysta grönsaker, ärter, majs och paprika.

Såsen: gör du av det som kotletterna har sm puttrat i,

jag tar 1 dl vispgrädde och häller i grytan och för att få den lite tjockare använder jag maizena , sås redning Låt såsen små puttra en stund.

Till detta serverar jag hemgjord vindruvsgele.

Lilla Lotta ville inte ha av denna mat utan hon önskade sig pytt i panna Felix Krögarpytt blev det och det tycker lilla Lotta om.

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards