Alla inlägg under augusti 2016

Av Stick och baka! - 11 augusti 2016 20:20

          En av deras grannar , mannen där gör fågelholkar, bänkar och trappstegar, givetvis säljer han dessa fina alster.

Den gula blomman kommer från långt upp i Sverige de fick den av deras vänner som bor där, den luktade jätte gott.

Det är Bengt som sitter till höger

Av Stick och baka! - 11 augusti 2016 20:16

                                          Dessa bilderna kommer från min mamma och Bengts trädgård, och när vi var och handlade, från lekplatsen.

Av Stick och baka! - 11 augusti 2016 06:16

                      Hej på er.

Det är bilträff på Johanna museet i dag ( detta ligger i sandåkra utanför Skurup veteranträff)

Middagen här i går var lite rester av torsk, stekt potatis och grönsaker och fläskkotlett.

Min mamma och Bengt var en stund här på förmiddagen , sen var det dags för mig att åka till doktorn , fick injektion i knäet, ska dit om en vecka igen och få en spruta till.

Tvättade och strök tvätt.

Har börjat på en ny baby tröja till yngsta barnbarnet, den blir jätte söt.

Var i trädgården och fotade lite blommor .

Kommer en del bilder på detta.

Jag och lilla Lotta åkte till Malmö idag, vi är hos min älskade mamma och fina Bengt .

Min man körde oss hit.

Vi körde till ica maxi på Ystad vägen, där handlades det kräftor, räkor, skaldjurs paté , och romsås och örtsås jätte gott, vi köpte även varmrökt lax.

Vi har haft det så skönt, även varit på lekplatsen med lilla Lotta och sedan en promenad i villa området.

Vi har suttit ute hela dagen fint väder toppen.

Det är klart att jag saknar min man och lilla Lotta saknar sin pappa, men man vet inte hur länge man får ha sin mamma och Bengt i livet. 

De är inte sjuka på något vis alls.

Lite bilder på oss.

Av Stick och baka! - 10 augusti 2016 07:09

        Hej 

Gårdagen var ju bra, förutom att jag fick så ont i knäet, ska till doktorn idag och få injektion i knäet.

Lilla lotta och hennes assistent de pysslade, bakade sockerkaka och var på biblioteket i Skurup.

Middagen hos oss i går var torskrygg i ugnen med stekt potatis, stekta morötter, sallad och Kallsås.

La torskryggen i en ugnssäkerform , la i lite smör skar paprika och tomater in i ugnen på 200 grader i 30 minuter.

Kallsås: gjord av tre kokta ägg, hackade, persilja, majonnäs och turkisk yoghurt .

Jätte gott.

Sen plockade jag vindruvor , sköljde de och tog bort de från sina grenar, ner i kastrull och kokade de till de blev mjuka, tryckte de med en potatis stöt, hällde de i ett saft nät, efter det runnit ner, så tillbaka ner i grytan kokade och tog bort skummet och tillsatte syltsocker, ner i rena burkar.

Äldsta sonen med familj kom och fikade en stund med oss.

Av Stick och baka! - 9 augusti 2016 08:09

Hejsan på er allihopa , jag hoppas att ni mår bra.

Hörde på radion i dag att det är rulltårtans dag, jag är inte duktig på att baka rulltårta alls.

I dag ska vi köra till Malmö och besöka Leif och Siv, dricka kaffe , äta fralla och liten kaka , ( jag äter endast glutenfritt och hoppar över kaka med.)

När vi kommer hem ska jag börja plocka mina vindruvor, göra gele av dessa.

Ifjor plockade jag , tror det blev 14 kilo om inte mer.

Lite tvätt blir det med, kanske hinner jag att stryka med.

 

 

Av Stick och baka! - 8 augusti 2016 19:11

                          Hejsan på er allihopa, hoppas ni mår bra.

Vi hade trevligt i fredags.

I lördags hände inte så mycket här.

I söndags så var min mage dålig igen, min underbara mamma och hennes man Bengt kom till oss, de hade med sig glutenfri våffel smet och vispgrädde, mamma gräddade våfflor ute i solen till oss.

äldta sonen och hans familj kom en liten stund bara, de hade varit på gislövsmarknad , de hade köpt gräddbullar till lilla Lotta .

Vi plockade 4 1/2 kilo plommon till mamma och Bengt , mamma skulle göra plommonmarmelad.

jag har gjort ganska mycket plommonmarmelad.

Nu väntar jag på att den andra sorten ska mogna och då blir det mer marmelad.

Snart är det dags att skörda alla mina vindruvor och göra gele på de och även saft.

I kväll kom min yngsta son robin , så underbart att få mysa med honom, jag älskar alla mina barn och barnbarn.

Det är så underbart när barnen kommer hem till mig.

Middag här i dag :

Fläskkotletter, kokt potatis, kokta morötter, hemgjord äppelmos och brun sås.

Bilder på middagen i  lördags grillade skinksnitzlar, pommes grillad spetsparika med mozzarella .

Och bilder från i fredags.

Lilla Lotta åt pizza idag.

Gick precis ut och så två regnbågar, var tvungen att fota våra äpple ser så vackert ut.
Oj massor av plommon som inte är mogna ännu.

Även på besök hos goda vänner.






Av Stick och baka! - 5 augusti 2016 07:32

Hejsan allihopa, hoppas ni får en trevlig dag.

Nu är frukosten avslutad här.

I dag kommer äldsta sonen med sin fina familj till oss, här kommer det att serveras räkor och kräftor och västerbotten paj, sallad, lite ostar, plommon marmelad,ostkex, pain riche, med mera.

Jag är ingen stor ätare av kräftor , men ett par stycken går bra, jag är inte glad för räkor heller.

Lilla Lotta och hennes assistent gjorde fest hattar i går och de körde till Svaneholm och tog en promenad, där var det musik fest , diggiloo.

Jag satt och mös i soffan.

Är så skönt att sitta ner när man hållet på hela dagen.

Av Stick och baka! - 4 augusti 2016 07:47

                        Hejsan på er , hoppas ni mår bra och får en bra dag.

I dag blir det koka plommon marmelad igen.

I går när jag handlade på Ica i Skurup , så handlade jag även två buketter rosor är mysigt och lite lyxigt med snittblommor.

Vad tycker ni?

Min mans kompis kom idag och fick gjort vid sin bil, dörrarna var blåa från början, nu annan färg ( ser lite rostig ut som resten av hela bilen) blev jätte fint och texten gjorde min man med, min man är jätte duktig .

Jag har pajat min Lill tå den är illblå inte bruten som tur är , men fasiken vad det gjorde ont, aj aj.

Fått gjort vid inomhus det blev bra.

Har plockat massor med plommon till Kristers fru, så även hon kan göra plommon marmelad.

I kväll kommer lilla lottas assistent E, lilla lotta längtar redan.

Här kommer bilder på mina fina snittblommor och lilla lottas färdig byggda lego

 

 

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards