Alla inlägg under februari 2016

Av Stick och baka! - 29 februari 2016 08:31

                          Hejsan

Så var det en ny vecka igen, jag tycker att dagarna och veckorna bara springer iväg.

I morgon blir det Mars månad tycker det inte var så länge sen det var januari.

Vädret här är -5 grader och dimmigt . 

När vårt yngsta barnbarn är här så sitter han så fint i babysittern , denna har även mina barnbarn från Göteborg använt, toppen att man har lite saker till de, det är ju inte lätt om föräldrarna skulle ta med sig, en massa grejor.

Vi har även spjälsäng och bilstolar och junior säng och en massa leksaker, det ena rummet på ovanvåningen är till för våra barn och barnbarn.

Babysittern och spjälsängen har vi köpt på Erikshjälpen för en billig slant , vi köpte förstås ny madrass till spjälsängen, junior sängen är köpt ny på ikea med madrass.

Nu har vi haft städning på schemat igen , mattor blivit piskade och alla fönster på vidgavel in med frisk luft, nu är här rent igen skönt.

Precis varit på Ica supermarket i Skurup handlat lite och hämtat paket från laredoute , jag är jätte nöjd med mina inköp.

Pyjamas till mitt äldsta barnbarn, jeans till barnbarnet W och jeans till yngsta barnbarnet D. 

Och jag beställde två par skor till mig och en blus jag är nöjd. 

Sjömansklänning och sjömansdräkten köpte jag från lekmer det är märket Jocko.

Och barnböckerna köpte jag på bokrean på Ica Maxi på ystadvägen i Malmö i helgen.

Av Stick och baka! - 28 februari 2016 08:35

Hej igen 

Nu sitter jag och äter frukost med min lilla Lotta och min man, det har frusit i natt igen, jag hoppas , att våren vill komma så smått till oss men men så är det säkert inte alls.

Middagsmat här idag blir skinkfärs biffar , koktpotatis, gröna ärter, brunsås, gelé, och lingon.

Tänk vi fick trevligt besök av yngsta sonen Robin och äldsta sonen med familj .

Mitt yngsta barnbarn (D) är som ett solsken och jollrar och skrattar hela tiden sen tar han en tupp lur , sen är det full rulle igen.

Alla fikade vi och åt middag, nu sitter jag och stickar och njuter .

Man blir så varm i hela hjärtat när man får ha nära och kära här.

Av Stick och baka! - 27 februari 2016 19:25

  Hejsan

Nu är vi hemma igen , vi åkte hem idag för min högra fot började svullna och upp emot knäet.

Min man körde mig till Ystads akut , vi var där i 2 1/2 timme, ingen propp hör och nu , men skulle jag få ont och det börjar svullna mer så ska jag komma tillbaka.

Ingen vet varför jag är så svullen.

Vi har haft det jätte bra i malmö. 

Jag har stickat två par raggsockar till mina barnbarn i Göteborg och stickat en till Lotta, får börja på den andre nu .

Jag har även varit på UMAS där min pappa ligger, både i torsdags och i dag . 

 

Av Stick och baka! - 25 februari 2016 07:30

Hejsan 

Så var det torsdag igen ,veckorna bara springer iväg.

I dag åker lilla Lotta och jag till Malmö och stannar där ett par dagar ,

vi ska ju bo hos min underbara mamma och Bengt. 

Jag ska bra uträtta lite i Malmö och då är lilla Lotta hos mamma och Bengt.

Ibland är livet hårt tycker jag , känner mig ganska ensam och hjälplös. 

Måste ta nya tag jag vet att det är många som stöttar och tänker på mig.

I natt har det frusit igen i lilla Skurup .

Det kommer att bli underbart att få vara hos mamma och Bengt. 

 

 

Av Stick och baka! - 24 februari 2016 07:58

          Hejsan 

Så var det en ny dag igen .

Igår hade jag städ på schemat , fast jag tycker att det har jag varje dag, jag hade tvär drag i hela vårt hus det behövs att få in friskluft.

Jag stickade färdigt ett par ragg socker i går , men jag fick åka till stickaffären  för att få hjälp vid hälen, men nu går det bra.

Började på raggsock nummer tre i går kväll och nu känner jag mig säker, jätte roligt att sticka Raggsockor.

Vi hade även besök av min mans tvillingbror och hans fina fru, det vanliga var det frallor och en kaka och mycket snack om allt och inget.

Min yngsta son Robin fyller år den 6/3 och vi ska ha kalas för honom den 5/3, vi har det här hemma hos oss.

Han önskade sig bara träningskläder så det är beställt och kommer om några dagar.

Fina träningskläder.

 Vi har varit i sväng i Malmö och fikat hos min underbara mamma och Bengt , sen bar det hem igen

Lagat middag med

I dag blir det paj med grönsaker i och sallad bredvid .

Ingredienser:

Skinkfärs ( inget fett)

Salt, svartpeppar att krydda med, lite ketchup i när allt puttrat färdigt.

En halv påse djupfrysta sommargrönsaker ( Findus)

Häll ner allt i en ugnsäkerform.

Häll på riven ost minst 300 gram eller mer ska täcka allt väl.

Lägg på pajdegen ( jag köpte färdig)

Nagga den väl ( det gör man med en gaffel)

In i ugnen på 200 grader i 30-40 minuter , till pajdegen fått fin färg och att allt blivit varmt.

Sallad köpt färdig rivna morötter och vitkål.

Dressing : creme fraiche 5 dl, salt, 2 tsk honung, paprikapulver 

Snabbt och Lätt.

Lycka Till.

 

 

Av Stick och baka! - 23 februari 2016 08:02

                Hejsan

Nu är jag tillbaka igen.

Vi var ju på barndop i lördags mitt yngsta barnbarn döptes, han var som en liten solstråle hela tiden, han jollrade och skrattade till prästen med.

Vi blev bjudna på god mat, det var kallskuret rostbiff med grönsaker jätte fint upplagt och potatissallad och ( rosenbröd) eller liten fralla , gott.

Till kaffet blev det tårta och småkakor.

Tårtan hade en väninna till min svärdotter gjort den var så fint dekorerad, jag smakade inte tårtan ( jag är inte glad för tårta)

Trevligt var iallafall allt.

Tack min svärdotter med familj att vi fick vara med om detta.

Söndagen var lugn och fin här.

I går var lilla lottas assistent E här , de pysslade lite och körde som vanligt till biblioteket och lånade böcker .

På eftermiddagen kom min mamma och hennes man Bengt hit , för mamma och jag skulle på stickcafe, trevligt som vanligt där.

Jag har börjat att sticka på raggsockar, på strumpstickor detta har jag aldrig gjort innan , men det har blivit en färdig , jag fick ju förstås hjälp av Jytte ( hon som äger stickaffären).

Garnet jag stickar i nu till raggsockorna är : 

Svarta fåret raggsocksgarn Multi 150 gram på strumpstickor nummer 4.

Detta garnet kostade 80 kronor det tyckte jag var billigt.

Jag fick med mig hem tre stickade tröjor som jag gjort men som varit i skylten i stickaffären.

Dessa tre tröjorna är till mitt yngsta barnbarn D .

Middag här i dag blir rester från i söndags och från i går ,

Pizza och skinkfärsbiffar sås , grönsaker och kokt potatis.

Den blå tröjan med snöflingor är till mitt yngsta barnbarn W i Göteborg 

Av Stick och baka! - 20 februari 2016 08:50

Hejsan

I dag är det dagen med stort D , mitt yngsta barnbarn ska döpas i dag.

Dopet är klockan 14.00. 

Min mamma och hennes underbara man, och min mans tvillingbror Leif och hans fina fru Siv är också inbjudna till denna dag.

Min yngsta son Robin ( singel är han hihi) ska vara fadder, det ska vara en till.

Min dotter Tina och hennes fina familj och mina underbara barnbarn från Göteborg kommer inte på grund av att  Tinas barn har vattkoppor och de är så förkylda med, och min dotter Tina mår inte bra själv, och det är inte lätt att lämna två sjuka barn till sin sambo och lilla A är så mamma bunden. 

Jag vet att det känns så tråkigt för lilla Tina , men jag kunde ju inte åka till W dop i Göteborg pågrund av min dåliga magE, jag gick och väntade på min stora brock operation, och vågade inte åka till Göteborg, då , jag mådde ju jätte dåligt av denna händelse. Att jag inte kunde vara med när W döptes. Min man var ju där och min son Robin , Robin är gudfar till Tinas son W . 

Blev så fin efter besöket hos frissan i går . 

Av Stick och baka! - 19 februari 2016 08:01

  Hejsan på er.

När jag steg upp vid 06,00 så var det 3 minus grader inte mer snö har kommit skönt.

Stickar så det brinner i mina fingrar snart är W tröja färdig. 

Så jag kan börja på A tröja garnet är rosa i färgen .

I dag ska jag till min frissa klockan 12,00 hon heter Pauline , jätte duktig tjej, hon klipper även lilla Lotta och det blir alltid så bra , det är inte världens lättaste att klippa Lotta .

I dag kommer lilla lottas assistent E Lotta längtar hela tiden och säger är klockan 09,00 nu , min underbara lilla Lotta . 

I morgon är det barndop för vårt yngsta barnbarn D , han är så jätte söt , han är en liten prins, det ska vara i kyrkan så mysigt det ska bli.

Tänk farmors lille plutt ska döpas i morgon , och han är blir tre månader den första Mars, Gud vad tiden springer iväg.

Middag här i dag rester från fisk och kotletter , tråkigt men sant.

Och mina underbara barnbarn i Göteborg är ju sjuka de har ju vattkoppor och är jätte förkylda, stackars mina underbara barnbarn, mina älskade, min lilla prinsessa och min lille prins nu måste ni skynda er att bli friska så vi kan träffas igen mormor älskar er överallt.

Jag älskar alla mina tre barnbarn lika mycket, de finns alltid i mitt hjärta .

Nu väntar vi på våra vår och sommar gäster hihi, titta på bilden 

 

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards