Alla inlägg under januari 2016

Av Stick och baka! - 31 januari 2016 14:39

            Hejsan på er alla

Jag och min lilla lotta åkte till Malmö i torsdags och kom hem idag.

Vi har varit hos min underbara mamma och Bengt , jätte trevligt.

Vi har varit på outlet panduro och handlat lite, nappi pärlor, två jätte söta plåtburkar ( åt lilla lotta ), jag handlade ägg färg, present papper, två påsar Disney Frozen, Paper Honeycombs.

Och lilla Lotta fick nytt lego friends , en affär , inköpt på Ica Maxi på ystadvägen i Malmö, de har en stor leksaks avdelning.

Middag här i dag blir hamburgare, bröd, sallad och pommes, enkelt med färdig köpta hamburgare, lilla Lotta älskar detta , säger nu är vi på resturang, härliga underbara lilla Lotta .

Av Stick och baka! - 27 januari 2016 18:11

          Lilla Lotta mår toppen nu, de håller på med pyssel på hög nivå.

De håller på med pärlor ( de man har till pärlplattor)

De använder skålar och formar som man kan ha i ugnen, de oljar först formarna sen ner med pärlorna in i ugnen på 200 grader i stora formar tio minuter i ugnen, små formar 5 minuter i ugnen, lossa de sen och titta vilka fina ljus lyktor man fått, men man kan ju ha annat i de med.

Sista bilden är innan den har kommit in i ugnen.

Nu är det dags för plantering, de är så hurtiga, detta älskar Lotta.

Av Stick och baka! - 27 januari 2016 08:27

  Hejsan på er 

I dag kommer lottas assistent E klockan 17-20 .

Sist lilla lottas assistent var här så sparade de på avokado kärna , citron kärnor , apelsin kärnor , de ska plantera dessa i dag, jätte trevligt för lilla Lotta att se detta växa ( vi hoppas verkligen att de kommer att gro) Vi ska göra lite ärende i dag till min släkting.

Lilla Lotta är på ett tråkigt humör i dag allt är bara nej nej och åter nej, detta är inte kul alls när det är så här.

Middag här i dag blir: rester sen igår.

Jag städade lite i går så jag får väl fortsätta i dag igen och tvätta vidare.

Vädret är regn och lite dimma och allmänt grått, nästan all snö är borta nu.

Men alla vänliga människor mata alla våra fåglar , för det behövs.

Nu längtar jag gärna efter våren , det är en fin period när allt står i knopp och det luktar så gott.

Tänk bara de att få städa av växthuset och börja förkultivera, fast det gör ju inte jag , det gör min man , och det gör han så bra.

Tänk att kunna laga mat utomhus , luktar gott och man blir så glad, maten smakar mycket bättre med tycker jag.

Men denna längtan får jag nog vänta ganska länge på.

Men bara tanken gör en glad.

Och tänk mina barnbarn blir äldre och kan få mysa i mormor och morfars trädgård och bada i poolen.

Detta ser jag framåt.

Denna bild är så fin och havet är så inbjudande.

I morgon åker vi till Malmö till min mamma och hennes fina man Bengt , där stannar vi några dagar, blir nog lite si och så med inlägg , men ska försöka uppdatera er ändå .

Av Stick och baka! - 26 januari 2016 08:52

  Hejsan alla där ute 

Jag var på stickcafe i går och där är det rea på en massa garner ni som bor i närheten av Skurup ta er dit , till stickaffären Cecilshörna i Skurup .  

I dag ska vi få besök av min mans tvillingbror L med sin fina fru S, det blir ju fika med frallor som det alltid blir och en kaka .

Sitta och snacka och ha det bara mysigt.

Middag här idag blir gryt bitar och pasta,

Det är ju denna som jag gör som en gratäng recept finns på min blogg i tidigare inlägg.

Nu bryner jag köttet, jag har även brynt en rödlök och en röd paprika.

,Parikan och rödlöken lägger jag i botten , i en ugnssäker form.

 Sedan läggs kötttet och såsen ovan på , in i ugnen på 200 grader i två timmar, 

till detta serverar jag Barilla nummer 5 spaghetti, smaklig måltid.

 

 

Av Stick och baka! - 25 januari 2016 08:20

  Hej på er

Idag kommer lilla lottas assistent E, så Lotta längtar för fullt nu , vill inte äta vill bara att E var här och nu.

I dag ska jag på stickcafe , jag hoppas att min mamma kan följa med i dag.

Jag ska först följa med äldsta sonens fina fru  och deras lille son på ett ärende, jag ska vara barnvakt åt yngsta barnbarnet och det gör jag så gärna. 

Så mysigt att de vill ha min hjälp känner mig så stolt att få passa guldklimpen..

Nu ska vi äta lite frukost sen blir det lite städ och lite stickning, håller ju på att sticka tröja nummer tre till yngsta barnbarnet, det går ju snabbt de två stickade jag i tre månader och denna stickar jag i storlek sex månader.

Middag idag ? 

Får väl komma på något här och nu .

Denna fina tröja har min underbara mamma stickat till mitt barnbarn W den blir han fin i.

Av Stick och baka! - 24 januari 2016 11:54

    Hejsan på er allihopa

Lilla Lotta har haft en natt utan hosta så skönt för henne.

Efter frukost så åkte lilla Lotta och hennes pappa till Skurup och gick sin runda som de brukar göra.

Pratat med min lilla underbara mamma i telefon om allt och inget, hennes fina man är ute och jagar i dag.

Nu har vi precis ätit nyponsoppa , mandelbiskvier och en klick vispgrädde .

Jag köper alltid Ekströms  originalet ,nypon soppa , den som man kokar vattnet till och rör om. Mandel biskvierna var från Coop , goda men väldigt söta.

Babu tröjan som jag visade i går är stickade i Freja multi garnet, bild på mönstret kommer.

Jag började på en ny baby tröja igår, den stickas i Tilda garnet 50%bomull och 50%akryl,

jätte fint garn att sticka i mjukt och fint, mönster kommer.

Vår yngste son är här Robin , Lotta blir så glad när han är här .

Middag här i dag blir ryggbiff, vitlökssmör, besås,pommes, grönsaker.

Får se om jag kan få i lilla Lotta lite blodkorv i dag , fast vi säger svart korv, till lilla Lotta, Lotta behöver detta för lilla Lotta har jätte lågt järnvärde, hennes hb är bra , men Jörn värdet är jätte dåligt. Ska äta mycket mat med järn i.

Av Stick och baka! - 23 januari 2016 10:53

  Hejsan alla ni där 

Blev väckt av lilla Lotta runt 05,10 , hon hade en sådan fruktansvärd hosta, så jag var tvungen att ge henne kortison tabletter, tycker inte om det, men när  det behövs så är man ju tvungen, sefter Lotta tagit detta tog det kanske en kvart sen var det långt och lilla Lotta somnade gott .

Jag tände på teven och slö tittade på allt och inget , slumrade till emellanåt, klockan var lite i åtta när jag steg upp och satte på kaffe och sen blev det frukost, lilla Lotta åt fralla och tog alla sina mediciner och efter ett tag var hostan på topp igen , men då blev det endast host medicin . Nu är hon i Skurup och handlar med min man ( hennes pappa) .

Jag sitter och tittar på CNN vilket oväder det är i USA New York snö och åter snö, de berättade att en mamma suttit i sin bil i åtta timmar med två små barn, bensinen tar ju slut i bilarna och det blir ju jätte kallt, de varnar för en jätte storm. 

Bara tråkigheter alltid på nyheterna.

Middag i dag : 

Lax

Kokt potatis

Kokta grönsaker

Kallsås ( creme fraiche, salt, paprika pulver, citronsaft från två citroner.)

Lilla lottas mat i dag :

Blodkorv och hemgjord jordgubbssylt .

Bilder kommer sen.

 Här blev det inte blodkorv alls lilla Lotta vägrade så hon pt lax med oss.

Vi körde till äldsta sonen och hans lilla fina familj, mitt yngsta barnbarn sov så gott när vi kom , sen vaknade guldklimpen efter mat så mös jag med honom, han skrattar så, och snackar för fullt , han är min prins

Sen bar det av hem och då åt vi middag.

Nu är guldklimpens tröja färdig stickad.

Den blev fin.

Åter igen tänk att jag fått den äran att få bli mormor och nu farmor, det nästa som hänt mig, jag har fått tre guldklimpar , vilken lycka.

Bild på färdig stickad tröja till yngsta barnbarnet D.

Av Stick och baka! - 22 januari 2016 18:08

    Denna jätte fina istappslykta har min man gjort i dag , detta gjorde våra barn när de var små , den lyser så fint .

och titta på månen så underbart .

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards