Direktlänk till inlägg 12 november 2015

Recept på jätte goda julkakor.... Köttgryta i dag

Av Stick och baka! - 12 november 2015 08:18

      Hej

Vill så gärna dela med mig av mina recept .

Mandelmusslor: 175 grader i ugnen

250gram smör

100 gram socker ( 6 1/2 matskedar)

100 gram sötmandel

1 ägg

4 kaffekoppar mjöl ( 1 1/2 deciliter= 1 kaffekopp

Mal nötterna

Allt blandas till en deg.

Låt stå inkylskåpet i ett dygn eller ett par timmar

Tryck ut degen i mandelmussel formar, de ska vara sköra så tag inte så mycket deg i varje form.

Dessa är goda att bara äta så här, men det är jätte gott att vispa grädde och lägga i och en klick sylt ovan på .

Lycka till.

Klenor:

250 gram strösocker (3 dl)

2 1/2 dl vispgrädde

4 ägg

1/2 tesked bikarbonat

750 gram vetemjöl ( 12 dl)

skal av en riven citron

50 gram smör

Vispa ägg och socker

Vispa grädden för sig själv

Rör smöret smidigt

Blanda sen alla ingredienser i en bunke.

Lägg i kylen ett dygn eller ett par timmar.

För friteringen behövs det två paket kokosfett.

Smält kokosfett kolla med en ljus bit bröd om det är varmt , då blir brödet gyllen brunt.

OBS! Ha alltid ett kastrull lock nära om det skulle hända något med kokos fettet.

Kavla ut degen inte för tunn, ta en sporre och sporra långa längder , dela de vid 10 cm och på mitten sporra ett hål vrid i genom i hålet den ena biten.

Rulla de  i strösocker.

Lycka till.

En jätte bra julbok handlar om mat och bak och pyssel ,

Den heter Ebbas julstök författare Åsa och Ebba Swanberg.

Knäckstrutar 12 stycken

2 1/2 dl strösocker

2 1/2 dl vispgrädde

2 1/2 dl ljussirap

1 dl finhackad mandel

 

1. Göra strutar av bakplåtspapper så här, klipp ut 10 rutor i storlek 2&7 cm,

rulla ihop de som strutar tejpa ihop fogen. Häll strösocker i en minst 5 cm hög form ställ ner strutarna i sockret.

2. Blanda ihop alla ingredienserna  utom den hackade mandeln

3. Koka under omrörning tills knäcksmeten är lagom hård gör ett kul prov

( häll kallt vatten i ett glas ta lite knäck och häll ner försök att rulla till en kula klart)

Rör ner den hackade mandeln och häll nu upp i strutarna låt stelna

Lycka till.

Kanelhjärtan: 50-60 stycken

5 dl vetemjöl (300) gram

1 dl strösocker

2 kryddmått salt

200 Gram kylskåpskallt smör

2 äggulor

Strösocker och kanel till dekor

Kör allt i en matberedare eller nyp ihop med händerna .

Låt degen vila i 30 minuter minst.

Kavla ut degen ca 2 mm tjock på mjölat bord. Ta ut hjärtan med pepparkaksmåtthjörtan,

lägg kakorna glest på plåten på bakplåtspapper.

Grädda i ugnen på 200 grader 6-7 minuter.

Blanda ihop socker och kanel strö detta på kakorna .

Lycka till

Köttgryta till middag i dag.

 Fläskgrytbitar bryn dessa väl, salta och ta svartpeppar på.

Morötter  skalade och skivade dem, ner till köttet i grytan.

5 dl creme fraiche ner till kötttet och morötterna och låt detta stå och småputtra i ett par timmar tills köttet är så mört att det nästan faller sönder Precis innan det serveras häller jag i mera grönsaker, och 250 gram mango ( fryst)

Till detta serverar jag kokt potatis, gelé, och tomatgele

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stick och baka! - 13 februari 2019 07:57


  Godmorgon Idag ska vi åka till Ängelholm ( jag, lotta potta och hennes assistent Anna )  Och träffa min dotter Tina och hennes små barn , mina underbara barnbarn Althea och Walter . Min dåliga frukost hihi blev cornflakes och mjölk onyttigt ...

Av Stick och baka! - 12 februari 2019 10:15

              Godmorgon  Idag blir det lite av varje . Nu precis bryner jag kotletter, som sen ska ner i en gryta och få puttra där till de blir jätte möra , supergott. Till dessa blir det kokt potatis, grönsaker och gele och inlagdgurka g...

Av Stick och baka! - 9 februari 2019 13:53

Hejsan på er Igår natt var lotta potta dålig inte kul alls, var vaken natten och hela fredagen. I går bakade jag mörk choklad kaka god och vaniljbullar även de blev bra. Lotta potta hade sin assistent , jag var ute och cyklade med så skönt med en...

Av Stick och baka! - 31 januari 2019 08:05

                                    Hejsan I går var jag och lotta och hennes assistent och badade. Min duktiga lotta simmade minst 200 meter detta har aldrig hänt förrr, det har varit mycket tjat från min sida simma, simma, rör...

Av Stick och baka! - 21 januari 2019 08:18

              Hejsan på er  Min blogg är så dålig och jag känner att jag inte hunnit med denna alls. Mitt och lotta pottas liv är bara bra . Vår katt Stina 9 månader världens finaste katt. Hon blev kastrerad i torsdags det har gått jätte...

Presentation

Jag är dotter, mamma, mormor, farmor, fru och jag är riktigt duktig på att sticka, baka och laga mat.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards